Interview
Crisiscommunicatie krijgt aandacht bij LIVEX
Met nog enkele weken te gaan, bereiden de deelnemende hulporganisaties zich voor op LIVEX 2024, een grootschalige massa-evacuatieoefening op zee. Dit jaar is er ook veel aandacht voor crisiscommunicatie. “Onmisbaar tijdens echte incidenten.”
Voorbereidingen
Meer dan tien crisiscommunicatie-experts verzamelden in Haarlem. Daar vond een belangrijke voorbereidingsbijeenkomst plaats voor de LIVEX. “Communicatie is een belangrijk proces tijdens een crisis”, vertelt Edwin Granneman. Hij is woordvoerder bij de Kustwacht en was ook aanwezig bij de voorbereidingsbijeenkomst. Edwin: “Hoe belangrijk crisiscommunicatie is, hebben we bijvoorbeeld vorig jaar gezien tijdens de brand op de Fremantle Highway. We hebben er toen veel werk aan gehad om juiste, tijdige en goed afgestemde informatie te verspreiden. Zoals bij elke grote crisis.”
Dat praat makkelijker
De voorbereidende bijeenkomst was niet alleen bedoeld om de details van de LIVEX-oefening te bespreken, maar ook om de deelnemende teams met elkaar in contact te brengen. “Deze kennismakingen zijn ontzettend waardevol”, aldus Edwin. “In een rustige omgeving elkaar leren kennen, maakt de samenwerking tijdens een daadwerkelijke crisis veel efficiënter en persoonlijker. Het praat gewoon makkelijker als je weet wie je aan de telefoon hebt. Ik weet nu beter waar we op elkaar aansluiten en waar we nog meer aansluiting moeten zoeken.”
Hoe doet de ander het
Voor Lieneke de Kroon, woordvoerder bij de KNRM, wordt het alweer de derde keer dat zij deelneemt aan een LIVEX. “Dankzij de voorbereidende bijeenkomst die we nu hebben gehouden, heb ik een betere indruk wat ons deze editie te wachten staat”, vertelt zij. “We hebben uitgebreid ieders rol tijdens andere grote incidenten besproken – en ook hoe de communicatie tussen de verschillende organisaties toen verliep. We hebben meer zicht gekregen op elkaars processen. Ik denk dat we elkaar daardoor beter kunnen versterken in de communicatie. Niet alleen tijdens de LIVEX, maar ook daarna.”
Een ondergeschoven kindje?
In het verleden was crisiscommunicatie geen standaardproces binnen organisaties zoals de Kustwacht. “Er was in ieder geval veel minder aandacht voor dan nu”, zegt Edwin. “Gelukkig is dat veranderd, want het is cruciaal om te weten wie je moet bellen en hoe informatie snel en effectief verspreid kan worden als er problemen zijn. Soms is dat zelfs van levensbelang. De oefening helpt ons aan alle kanten om de samenwerking op te zoeken en alle communicatieprocessen weer eens ‘af te pellen’. Zo zijn we voorbereid als een groot incident zich echt weer een keer voordoet.” Lieneke sluit af: “De LIVEX is een heel groot en bijzonder evenement waar ik erg naar uitkijk. Het zet iedereen weer even op scherp.”